Jak realizowana jest budowa stacji kolejowych?
Stacja kolejowa może pełnić funkcje osobowe lub towarowe. Bardzo często jednak łączy ona w sobie te dwa zadania. Przebieg budowy przystanku kolejowego zależny jest od jego przeznaczenia. Jakie rozróżniamy rodzaje stacji oraz co powinien obowiązkowo zawierać peron? Podpowiadamy.
Rodzaje stacji kolejowych
Budowa stacji kolejowych to proces, którego przebieg zależy od wielu czynników. Będzie on przebiegał różnie w zależności od typu wznoszonej stacji. Możemy rozróżnić trzy rodzaje stacji kolejowych – osobowe, towarowe oraz osobowo-towarowe. Stacje osobowe dostosowane są do przewozu osób. Muszą one posiadać infrastrukturę, która umożliwia wymianę pasażerów. Znajdziemy na nich m.in. takie elementy jak kasy biletowe czy rozkłady jazdy.
Stacje towarowe to miejsca przystosowane do obsługi pociągów towarowych. Muszą być one skonstruowane w taki sposób, aby z łatwością można było na nich przeprowadzić załadunek i rozładunek towaru. Najczęściej spotykanym rodzajem są jednak stacje osobowo-towarowe. Łączą w sobie one cechy obydwu przystanków, co umożliwia zarówno obsługę pasażerów, jak i przewóz towarów. Co jeszcze powinna zawierać stacja?
Jak wygląda budowa peronu?
Kolejnym krokiem w konstruowaniu stacji kolejowej jest budowa torów stacyjnych oraz peronów. Wymienić można dwa podstawowe rodzaje peronów – niskie i wysokie. W pierwszym przypadku wysokość peronu nad szynami wynosi do 30 cm. Peron wysoki wznosi się na 76, 86 lub 96 cm ponad szyny. Obecnie ze względu na większą praktyczność oraz bezpieczeństwo najczęściej buduje się perony wysokie. Są one wygodniejsze dla osób starszych oraz podróżujących z bagażami.
Istnieje kilka elementów, które muszą obowiązkowo znaleźć się na peronie. Przede wszystkim muszą być one dobrze oznaczone. Wymagana jest obecność tablicy informującej o nazwie dworca, dokładnego oznaczenia peronów oraz torów, a także oświetlenie, które umożliwi bezpieczne poruszanie się na stacji po zmroku. Perony powinny być także wyposażone w system akustyczny służący do informowania podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.