Dobre biuro rachunkowe, czyli jakie?

Poprawnie i terminowo dokonywane rozliczenia to podstawa prowadzenia każdej działalności. Początkujący przedsiębiorcy, ale i ci, którzy zmagają się z coraz bardziej skomplikowaną księgowością, szukają najlepszych dla siebie biur rachunkowych. Na co zwracać uwagę, by wybór był dobrym, spełniał oczekiwania przedsiębiorcy, ale i satysfakcjonował pod względem kosztów?
Licencje i certyfikaty
Niegdyś do prowadzenia biura rachunkowego wymagana była Licencja Ministra Finansów. Zmieniło się to jednak po 10 sierpnia 2014 roku. Biuro rachunkowe – w dużym uproszczeniu – może zatem prowadzić dziś każdy. Dla przedsiębiorców powinien być to znak, by jeszcze dokładniej przyglądać się uprawnieniom, wykształceniu i posiadanym certyfikatom przez księgowych i biura rachunkowe, którym potencjalnie chcą powierzyć swoją księgowość.
Zniesienie powyższego wymogu nie oznacza jednak, że Licencja Ministra Finansów nie funkcjonuje. Wiele biur rachunkowych, które na rynku są od dłuższego czasu, wciąż je posiada. Dla przedsiębiorcy posiadanie tego dokumentu to pierwsza oznaka, że ma do czynienia z profesjonalistami.
Warto posiłkować się bazą danych, jaką udostępnia organizacja – Certyfikaty Centrum Informacji Księgowej. Znajdują się w niej księgowi posiadający odpowiednie certyfikaty i biura, które przeszły pozytywną weryfikację. Organizacja ta zajmuje się między innymi przeprowadzaniem egzaminów dla księgowych. Można także wyszukać biura rachunkowe na stronie UslugiKsiegowe.pl.
Przedsiębiorcy nie powinni bać się pytań o dyplom potwierdzający wyższe wykształcenie, jak i dokumenty będące oznaką, że księgowa czy księgowy stale poszerzają swoją wiedzę, uczestnicząc w kursach i szkoleniach. Przepisy się zmieniają, ustawy również, a bez aktualizowania umiejętności i wiedzy, trudno oferować dobre jakościowo usługi.
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
Niestety to podatnik w pierwszej kolejności odpowiada za wszelkie błędy dotyczące rozliczeń, nawet jeśli jego księgowością zajmuje się biuro rachunkowe. Z tego względu należy wręcz sprawdzać, czy dana placówka posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Gdy wystąpią jakiekolwiek błędy, w późniejszym czasie będzie możliwość ubiegania się od odszkodowanie. Taka polisa jest również znakiem dla przedsiębiorcy, że biuro podchodzi poważnie i w pełni profesjonalnie do pracy z Klientem.
Dodatkowym atutem jest posiadanie ubezpieczenia obejmującego dodatkowe czynności, jak rozliczenia z ZUS-em, w których również mogą pojawiać się błędy, czy też ubezpieczenie kadr i płac w przypadku zatrudniania pracowników.
Liczy się ponadto suma ubezpieczenia i tutaj przelicznik jest bardzo prosty, im wyższa kwota polisy, tym lepiej. O tę informację warto również zabiegać.
Biura rachunkowe mają za zadanie pomagać w prowadzeniu księgowości, jak i wspomagać przedsiębiorców w podejmowaniu właściwych decyzji, tym bardziej że są to kwestie wiążące się z dużymi konsekwencjami. Uwzględnienie powyższych wskazówek to podstawa, by dobrze wybrać biuro rachunkowe.