Dobry zimowy płyn do spryskiwaczy
Dobra widoczność przez przednią szybę w samochodzie to podstawa bezpiecznego podróżowania. Jednak utrzymanie szyby w czystości nie należy do łatwych zadań, szczególnie zimą. Aby poradzić sobie z uporczywym brudem nawet przy niskich temperaturach potrzebujesz specjalnego środka, a jest nim zimowy płyn do spryskiwaczy – niezbędna ciecz eksploatacyjna w Twoim samochodzie
Cechy dobrego płynu do spryskiwaczy
Gdy nadchodzi okres jesienno-zimowy warto zainwestować w odpowiedni płyn i nie czekając na pierwsze ujemne temperatury wlać go do zbiornika w samochodzie. Dlaczego? W myśl zasady „przezorny zawsze ubezpieczony”, po pojawieniu się przymrozków, nie będziesz musiał przejmować się zatkanymi dyszami w systemie spryskiwaczy. Pamiętaj jednak, że nie każdy zimowy płyn do spryskiwaczy może sprostać Twoim oczekiwaniom. Dobry płyn musi posiadać kilka cech: odporność na zamarzanie, łatwość w usuwaniu lodu i brak substancji odurzających.
Odporność na zamarzanie
To najbardziej istotna zaleta płynu do spryskiwaczy. Na opakowaniu każdego płynu jest podana temperatura krystalizacji, czyli najniższa wartość temperatury, przy której detergent jest w stanie ciekłym. W zależności od warunków klimatycznych, w których się znajdujesz wybieraj odpowiednie zakresy. Kierowcom poruszającym się po Polsce powinien wystarczyć płyn o temperaturze krystalizacji 20-30 stopni Celsjusza.
Usuwanie lodu z szyby
Stosowanie zimowego płynu o właściwym składzie z powodzeniem może sprawić, że zapomnisz o skrobaczce. Jeżeli nie garażujesz swojego samochodu, z pewnością wiesz o czym mowa. Zawarty w płynie etanol oczyszcza szybę rozpuszczając lód. Jednak w gorszych jakościowo płynach ta sztuczka może się nie udać, dlatego zawsze kupuj rozsądnie a zaoszczędzisz nerwów i energii.
Skład i substancje odurzające
Zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera w sobie:
– wodę – demineralizowaną lub destylowaną, właściwości te zapobiegają osadzaniu się wytrąconych substancji w układzie spryskiwaczy;
– alkohol – najczęściej etanol w zawartości 30-35%, rzadziej alkohol izopropylowy lub metylowy;
– gliceryna/glikol – substancje zapewniające lepszy poślizg, zawartość nie powinna przekraczać 5%;
– biocyd – gwarantuje odporność płynu na rozwój drożdży i grzybów;
– środek regulujący pH – odpowiednie pH opóźni procesy korozji w metalowych częściach układu;
– środek antypienny – zbyt spieniony płyn źle nawilża szybę;
– środek powierzchniowo czynny – usuwają zabrudzenia.
Tańsze płyny zawierają w sobie niebezpieczny metanol, którego stosowanie może doprowadzić do zatrucia, dlatego warto wybierać płyny z etanolem. Dodatkowo należy unikać płynów, które na opakowaniu mają oznaczenia: H226, H302, H312, H332 i H370, gdyż są one szkodliwe dla zdrowia. Warto zwrócić uwagę również na to, czy płyn posiada certyfikaty będące gwarantem bezpieczeństwa.
Szukasz płynów motoryzacyjnych? Odwiedź artbor.pl