30.1 C
Warszawa
niedziela, 26 czerwca, 2022

Dobry zimowy płyn do spryskiwaczy

Dobra widoczność przez przednią szybę w samochodzie to podstawa bezpiecznego podróżowania. Jednak utrzymanie szyby w czystości nie należy do łatwych zadań, szczególnie zimą. Aby poradzić sobie z uporczywym brudem nawet przy niskich temperaturach potrzebujesz specjalnego środka, a jest nim zimowy płyn do spryskiwaczy – niezbędna ciecz eksploatacyjna w Twoim samochodzie

Cechy dobrego płynu do spryskiwaczy

Gdy nadchodzi okres jesienno-zimowy warto zainwestować w odpowiedni płyn i nie czekając na pierwsze ujemne temperatury wlać go do zbiornika w samochodzie. Dlaczego? W myśl zasady „przezorny zawsze ubezpieczony”, po pojawieniu się przymrozków, nie będziesz musiał przejmować się zatkanymi dyszami w systemie spryskiwaczy. Pamiętaj jednak, że nie każdy zimowy płyn do spryskiwaczy może sprostać Twoim oczekiwaniom. Dobry płyn musi posiadać kilka cech: odporność na zamarzanie, łatwość w usuwaniu lodu i brak substancji odurzających.

Odporność na zamarzanie

To najbardziej istotna zaleta płynu do spryskiwaczy. Na opakowaniu każdego płynu jest podana temperatura krystalizacji, czyli najniższa wartość temperatury, przy której detergent jest w stanie ciekłym. W zależności od warunków klimatycznych, w których się znajdujesz wybieraj odpowiednie zakresy. Kierowcom poruszającym się po Polsce powinien wystarczyć płyn o temperaturze krystalizacji 20-30 stopni Celsjusza.

Usuwanie lodu z szyby

Stosowanie zimowego płynu o właściwym składzie z powodzeniem może sprawić, że zapomnisz o skrobaczce. Jeżeli nie garażujesz swojego samochodu, z pewnością wiesz o czym mowa. Zawarty w płynie etanol oczyszcza szybę rozpuszczając lód. Jednak w gorszych jakościowo płynach ta sztuczka może się nie udać, dlatego zawsze kupuj rozsądnie a zaoszczędzisz nerwów i energii.

Skład i substancje odurzające

Zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera w sobie:

– wodę – demineralizowaną lub destylowaną, właściwości te zapobiegają osadzaniu się wytrąconych substancji w układzie spryskiwaczy;

– alkohol – najczęściej etanol w zawartości 30-35%, rzadziej alkohol izopropylowy lub metylowy;

– gliceryna/glikol – substancje zapewniające lepszy poślizg, zawartość nie powinna przekraczać 5%;

– biocyd – gwarantuje odporność płynu na rozwój drożdży i grzybów;

– środek regulujący pH – odpowiednie pH opóźni procesy korozji w metalowych częściach układu;

– środek antypienny – zbyt spieniony płyn źle nawilża szybę;

– środek powierzchniowo czynny – usuwają zabrudzenia.

Tańsze płyny zawierają w sobie niebezpieczny metanol, którego stosowanie może doprowadzić do zatrucia, dlatego warto wybierać płyny z etanolem. Dodatkowo należy unikać płynów, które na opakowaniu mają oznaczenia: H226, H302, H312, H332 i H370, gdyż są one szkodliwe dla zdrowia. Warto zwrócić uwagę również na to, czy płyn posiada certyfikaty będące gwarantem bezpieczeństwa.

Szukasz płynów motoryzacyjnych? Odwiedź artbor.pl

Najnowsze artykuły