Antykorozja samochodu – czym warto zabezpieczyć podwozie?

Korozja, czyli utlenianie się metali, to problem, który dotyczy większości pojazdów na drodze. Wysoka wilgotność, sól zimowa, a także pyły i zanieczyszczenia związane z użytkowaniem samochodu, to tylko niektóre czynniki sprzyjające procesom korozji.
Dlaczego warto pamiętać o konserwacji?
Antykorozja samochodu to nie tylko dbałość o estetykę karoserii, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo. Podwozie samochodu jest narażone na kontakt z wilgocią, błotem, solą i kamieniami, co może prowadzić do korozji, a w konsekwencji do osłabienia struktury i bezpieczeństwa.
Wśród najważniejszych miejsc, które należy zabezpieczyć przed korozją, znajdują się elementy metalowe podwozia i zawieszenia, takie jak belki, drążki, wahacze, łożyska, tuleje i koła. To obszary szczególnie podatne na uszkodzenia mechaniczne oraz narażone na wpływ zjawisk atmosferycznych. Dlatego zabezpieczenie ich przed korozją powinno być jednym z priorytetów w konserwacji samochodu.
Popularne metody
Konserwacja antykorozyjna polega na stosowaniu specjalnych preparatów, które chronią powierzchnie metalowe przed korozją. Do najpopularniejszych metod należą:
- powłoki antykorozyjne – to preparaty, które tworzą na powierzchni metalowej warstwę ochronną przed korozją,
- woski i oleje – to preparaty, które wnikają w mikropory powierzchni metalowej, chroniąc ją przed korozją,
- oksydacyjne konwersje – to środki, które reagują z korozją i generują na jej powierzchni barierę ochronną. Preparaty te są skuteczne w przypadku niewielkich uszkodzeń powierzchni metalowej, jednak wymagają dokładnego przygotowania podłoża,
- elektrochemiczna metoda antykorozyjna – to metoda polegająca na pokryciu powierzchni metalowej cienką warstwą metalu o ochronnych właściwościach.
Oprócz stosowania specjalnych preparatów ważna jest także regularna kontrola stanu podwozia. Należy zwrócić uwagę na wszelkie uszkodzenia, rysy, wgniecenia i oznaki korozji. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń należy bezzwłocznie je naprawić i zabezpieczyć przed dalszym rozwojem korozji.