Top5 segmentu A – małe wielkie samochody
Małe samochody mają wiele zalet w jeździe po mieście – są zwinne, łatwe w parkowaniu i mało palą. A co z jakością i prestiżem? Dawniej w przypadku najmniejszych aut był to problem, ale w ostatnich latach wiele się w tej kwestii zmieniło. Coraz więcej producentów proponuje kierowcom w tej klasie pomysłowo zaprojektowane, bardzo dobrze wykonane i bogato wyposażone samochody z charakterem. Sprawdzamy, co mają do zaoferowania najciekawsze wersje najpopularniejszych maluchów w Polsce.
Wyniki sprzedaży samochodów segmentu A w 2017 roku potwierdzają, że największe szanse na sukces mają ci producenci, którzy postawili na stylowe i dobrze wyposażone modele. Jak wynika z danych CEPiK, w ubiegłym roku tylko pięć modeli z najmniejszego segmentu przekroczyło granicę 1000 rejestracji. W tej grupie różnica wyników jest całkiem spora – na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Aygo, którą wybrało 3254 kierowców, natomiast TOP5 zamyka Kia Picanto, którą zarejestrowano w ciągu roku 1163 razy.
Toyota Aygo
Najpopularniejszy samochód segmentu A w Polsce ma wiele do zaoferowania kierowcom, dla których liczy się indywidualny styl i wysoka jakość. Miejska Toyota zdecydowanie wyróżnia się designem inspirowanym mangą, anime i kulturą J-Pop oraz bogactwem detali, które można nie tylko dobierać przy zakupie, ale wymieniać w trakcie użytkowania auta. W ubiegłym roku Aygo zarejestrowano 3254 razy.
Toyota Aygo daje ogromne możliwości stworzenia własnej kompozycji kolorystycznej dzięki 8 wersjom kolorystycznym grilla i tylnego dyfuzora, bocznym listwom w 5 kolorach, 8 kolorom dachu oraz 21 wzorom felg i kołpaków. Dobór kolorów obejmuje także detale we wnętrzu.
Topową wersją Aygo jest x-cite, ale najciekawszą – x-play Selection. Aygo Selection to trzy kompozycje kolorystyczne nadwozia do wyboru – perłowobiała z czerwono-czarnymi detalami, niebieska z czarnymi elementami oraz czarna z czerwonymi elementami wykończenia. Na wyposażenie tej wersji składają się m.in. światła do jazdy dziennej LED, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, elektryczne przednie szyby i lusterka, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, bluetooth i kamerą cofania oraz skórzana kierownica z przyciskami do sterowania multimediami. W pakiecie Safety za 1500 zł otrzymujemy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) oraz układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA). Nawigacja satelitarna kosztuje 2500 zł, tylne czujniki parkowania 700 zł, zaś inteligentny kluczyk 2100 zł. Za składany, materiałowy dach dopłacimy 4000 zł. Najwyższa wersja wyposażenia kosztuje według regularnego cennika od 48 800 zł.
Aygo napędza litrowy silnik 69 KM z 5-biegową manualną lub zautomatyzowaną skrzynią. Samochód przyspiesza do setki w 14,2 s i zużywa średnio 4,1 l/100 km. Bagażnik ma pojemność 168 litrów.
Skoda Citigo
Design Skody Citigo jest bardziej stonowany, zaś możliwości eksperymentów stylistycznych również ograniczone. Jednocześnie jest to praktyczny samochód z bagażnikiem o pojemności 251 l. W 2017 roku zanotowano 2809 rejestracji tego modelu. Najwyższa wersja wyposażenia z mocniejszym silnikiem kosztuje od 44 550 zł.
Najmniejsza Skoda ma w swoim cenniku pakiet Color, czyli dach i lusterka boczne w kolorze białym bądź czarnym. Godny uwagi jest także pakiet sportowy, na który składają się 15-calowe felgi aluminiowe, sportowe zawieszenie i mocno przyciemnione tylne szyby. Dostępne są również srebrne detale we wnętrzu i biały dekor na desce rozdzielczej.
Wyższa wersja wyposażenia Style zawiera m.in. 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej LED, elektryczne lusterka i przednie szyby, tylne czujniki parkowania, klimatyzację, system multimedialny z ekranem dotykowym i bluetooth. Panoramiczne okno dachowe kosztuje 3100 zł, zaś tempomat 500 zł.
Citigo ma w ofercie dwa litrowe silniki o mocy 60 KM lub 75 KM. Mocniejszą jednostkę można sparować ze zautomatyzowaną skrzynią ASG. Mniejszy silnik przyspiesza do 100 km/h w 14,4 s i spala średnio 4,5 l paliwa na 100 km. Motor 75 KM potrzebuje 13,2 s do setki i zużywa 4,6 l/100 km.
Volkswagen Up!
Zarówno możliwości stylizacji i doboru wyposażenia, jak i rozpiętość cenowa są w przypadku tego modelu całkiem spore. W najwyższej wersji wyposażenia Up! GTI ceny rozpoczynają się od 63 840 zł. W 2017 roku wybrało ten model 1904 osób.
Usportowiony Up! GTI ma zderzaki o sportowym wyglądzie, czerwone zaciski hamulcowe i modulator dźwięku, a także trójramienną, skórzaną kierownicę z przyciskami. Samochód jest wyposażony także w światła do jazdy dziennej LED, 4 poduszki powietrzne, klimatyzację oraz system radiowy z CD, SD i MP3 oraz ekranem monochromatycznym o przekątnej 3 cali. System multimedialny z 5-calowym ekranem dotykowym jest dostępny w jednej wersji wyposażenia w standardzie oraz w czterech jako opcja, jednak co ciekawe, nie w tej najwyższej. Za 3270 zł można wybrać elektrycznie otwierany, szklany dach. Za dopłatą jest dostępny także biały lub czarny lakier dachu, kontrastujący z kolorem nadwozia.
Najmniejszy Volkswagen jest oferowany z czterema silnikami 1.0 – wolnossącymi o mocy 60 KM i 75 KM oraz TSI o mocy 90 KM i 115 KM. Automatyczna skrzynia biegów ASG jest dostępna z jednostką 60 KM i 70 KM.
Fiat 500
Charakterystyczny styl retro Fiata 500 jest łatwo rozpoznawalny i stanowi wdzięczną bazę dla pastelowych kolorów lakieru. Na tle segmentu wyróżnia się także układ wnętrza – design deski rozdzielczej i foteli jest ciekawy, jednak pozycja za kierownicą i brak tunelu między fotelami to kwestia gustu. W ubiegłym roku Fiatem 500 zainteresowało się 1625 osób.
Topowa wersja Lounge jest wyposażona w 7 poduszek powietrznych, klimatyzację, tempomat, elektryczne lusterka boczne, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i bluetooth. Tylne czujniki parkowania kosztują dodatkowo 1100 zł, zaś półautomatyczna skrzynia biegów 4400 zł. Cennik pozwala wybrać czarny lakier na dachu, panoramiczny szklany dach z roletą, otwierany szklany dach oraz wersję 500C z dachem materiałowym. W ofercie znajdują się także wersje dwukolorowe oraz wzorzyste okleiny dachu.
W cenniku pięćsetki znajdziemy trzy silniki. Podstawowy 1,2 l o mocy 69 KM rozpędza auto do 100 km/h w 12,9 s i zużywa średnio 4,9 l/100 km. Najmocniejszy silnik 0,9 TwinAir o 105 KM ma do zaoferowania przyspieszenie do setki w 10 s, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,2 l/100 km. Bagażnik ma pojemność 185 l. Za wersję 500 Lounge z najmocniejszym silnikiem zapłacimy standardowo od 58 400 zł.
Kia Picanto
Styl Kii Picanto wpisuje się w język stylistyczny tej marki, interpretując go w nowoczesny sposób. W 2017 roku model zanotował 1163 rejestracje.
Najciekawsze wersje wyposażenia to topowe, równorzędne względem siebie GT Line i X Line, nawiązujące odpowiednio do samochodów sportowych i SUV-ów. GT Line ma sportową stylistykę zderzaków, dyfuzor i nakładki progowe, zaś wersja X Line otrzymała zderzaki w stylu SUV, czarne nakładki na nadkola, progi i drzwi, większy prześwit. Obie wersje wyróżniają się odpowiednimi elementami stylistycznymi nadwozia i wnętrza oraz sportowym wzorem kierownicy.
Picanto w topowych wersjach jest wyposażone w 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej i tylne lampy LED, czujniki parkowania z tyłu, elektryczne szyby i lusterka boczne, automatyczną klimatyzację, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, bluetooth, kamerą cofania i Android Auto lub Apple CarPlay. Nawigacja jest dostępna w cenie 1500 zł, w tej samej cenie można doposażyć auto w system automatycznego hamowania awaryjnego.
Samochód jest dostępny z trzema silnikami – 1.0 o mocy 67 KM, 1.2 o mocy 84 KM dostępny także z automatyczną skrzynią biegów oraz turbodoładowanym 1.0 o mocy 100 KM. Podstawowa jednostka przyspiesza do 100 km/h w 14,3 s i zużywa średnio 4,4 l/100 km. Silnik turbo potrzebuje do osiągnięcia setki 10,1 s oraz spala w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km. Bagażnik mieści 255 l. Dwie najwyższe wersje wyposażenia z najmocniejszym silnikiem kosztują od 61 490 zł.